Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hållbarhet och mänsklighet i fokus på C&SE Hackathon 2019

Nyhet: 2019-06-24

Mellan 10 och 12 maj deltog 33 studenter i Computer & Software Engineering (C&SE) Hackathon 2019. Lag bestående av studenter från bland annat programmen Software Engineering and Management, Computer Science, och Applied Data Science samarbetade med organisationer som Ericsson, OpenHack och Västtrafik för att utveckla lösningar på temat “hållbara och smarta städer” och “koda för mänskligheten”.

Två lag utsågs till vinnare under Hackathonet. En vinnare röstades fram av deltagare och publik, medan den andra valdes av en jurypanel med representanter från Ericsson, Tele2, Cellink och OpenHack.

Lösningen som vann publikens pris var utvecklad av laget Kodknäckaregänget. Deras lösning kombinerar sakernas internet och RFID-taggar för att användare ska kunna identifiera borttappade eller stulna föremål med hjälp av RFID-taggar och läsare. Laget kommer fortsätta arbeta med lösningen och liknande teknologi på Ericsson.

Juryns vinnare var laget Trackoon som hade skapat en plattform som kombinerade Google Maps och bildigenkänning. Plattformen använder information från t.ex. Facebook och nyhetsartiklar för att identifiera bilder med nedskräpade platser. Platserna visas på en karta som kan användas av både offentliga och ideella aktörer som sedan kan städa platserna eller genomföra åtgärder för att minska framtida nedskräpning.

C&SE Hackathon 2019 arrangerades av studentföreningarna Ctrl-Alt-Team (CAT) och SystemvetarKlubben för Informatik och Programmering (SKIP) samt läraren Fransisco Gomes vid institutionen för data- och informationsteknik.

AV: Fransisco Gomes / Simon Ungman

Sidansvarig: Simon Ungman Hain|Sidan uppdaterades: 2018-11-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?