Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tredjeårsstudent på Software Engineering

Samaneh Tork Abadi från Iran är en internationell student på kandidatprogrammet inom Software Engineering and Management.

Det jag gillar mest med programmet är att det skapar kontakter och ger möjligheter att få arbeta i en internationell miljö

En stor del av utbildningen sker i projekt

- Utbildningen på kandidatprogrammet Software Engineering & Management är väldigt projektorienterad och förbereder oss för att arbeta i team ute i verkliga livet, säger Samaneh Tork Abadi.

- Sättet att arbeta med problembaserat lärande var lite av en chock för mig först, jag var mest van vid att sitta på en föreläsning och lyssna. Problembaserat lärande kräver att du tar väldigt stort ansvar själv, det finns ingen som berättar för en hur lösningarna bör se ut. Men våra lärare och handledare håller koll på att studenternas arbete rör sig i rätt riktning och du kan fråga om du kör fast. Jag är också glad för att jag har haft en så bra klass, vi studenter hjälper varandra mycket. Lagarbete är ett centralt begrepp på det här programmet.

- Under fjärde terminen arbetade hela vår årskurs med ett och samma projekt – tanken var att vi skulle lära oss att arbeta i ett storskaligt it-projekt. Vi var närmare 40 personer uppdelade på ett antal grupper, där varje grupp ansvarade för ett delprojekt. Samtliga grupper var beroende av varandra för att åstadkomma ett bra slutresultat och vi var tvungna att kommunicera mycket med övriga under projektets gång för att hitta de bästa lösningarna, annars hade projektet som helhet misslyckats.

Väl förberedd för arbetslivet

- Du blir väl förberedd för arbetslivet på det här programmet, menar Samaneh. Nästan allt som har med IT att göra handlar om lagarbete och där måste du vara beredd på att samarbeta med personer från olika kulturer. De kan ha andra sätt att se på saker än du är van vid, ha andra arbetsrutiner och ett annat sätt att uttrycka sig på.

- För mig var det ganska svårt i början att hantera problemen med kulturella skillnader. Under första terminen på programmet bestod deltagarna i min grupp av personer från fyra olika länder. Men vi lärde oss att samarbeta och jag lärde mig att bortse från många skillnader – precis på samma sätt som man måste göra när man sedan kommer ut och ska börja jobba.

- Även om arbetssättet på programmet kändes väldigt annorlunda för mig i början, så uppskattar jag metodiken med problembaserat lärande, säger Samaneh. Du blir betydligt mer självständig på det här sättet och nu letar jag med automatik efter egna lösningar så fort jag stöter på problem. Du lär dig att tänka kreativt.

Nya kunskaper omsätts genast i praktiken

Under en termin är 15 av 30 poäng vigda för projektarbete, medan övriga 15 poäng består av kurser som ska förbereda studenterna för projekten. En kurs kan vara inriktad på något specifikt, till exempel testning, och sedan får studenterna använda sina kunskaper i ett projekt bara några veckor senare. Att tvingas omsätta nya kunskaper i praktiken gör att man som student får en förståelse för området vi ska jobba inom.

- Men programmet kräver att du är självgående som person, säger Samaneh. Om du är motiverad finns det nästan inga gränser för hur mycket du kan lära dig inom Software Engineering på det här programmet – å andra sidan finns det ingen som pushar dig om du inte gör det själv!

- Det jag gillar mest med programmet är att det skapar kontakter och ger möjligheter att få arbeta i en internationell miljö säger Samaneh. Genom en mentor på programmet fick jag en sommaranställning på Volvo IT som nu också har förlängts en tid. Det är inte alltid man får tips på jobb, jag har haft lite tur, men det mest efterlängtade universitetet kan erbjuda är en bro över till näringslivet.

 

Januari 2011

Text: Catharina Jerkbrant

Tredjeårsstudent

Samaneh Tork AbadiSamaneh Tork Abadi uppskattar den täta kontakten mellan programmet inom Software Engineering och industrin.

Sidansvarig: Anneli Andersson|Sidan uppdaterades: 2013-03-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?